Az utóbbi években átalakultak a hajtásrendszerek, és a piacon új produktumok jelentek meg. Jó példa erre az MTB bringa is, amely esetében búcsút inthettünk a három lánctányéros hajtásnak, majd megjelentek a „dupla” lánckerekek, végül az egy lánckereket alkalmazó (1x) váltórendszerek. Ezt követően, a 8/9/10 lánckerékből álló hátsó sorok helyett, a 11 majd 12 fokozatos változat került a hátsó kerékagyra.
De hogyan passzolnak az 1x hajtáslánc áttételi fokozatok a korábban használt „szorzóváltóhoz?” Hogyan számoljunk? A következő cikkben erről lesz szó.
Mit mutat a trend a modern hajtásrendszerekkel kapcsolatban?
Nagyon sok változás ment végbe a kerékpáros piacon és ez fokozottan igaz a hajtásrendszere. A Bikepro.hu kerékpár webshop hajtás kínálatában gyakorlatilag mindent megtalálunk: régebbi és újabb alkatrészeket is.
A trend az első hajtás felszámolásának irányába mutat, s egyre kevesebb alkalommal fogunk találkozni az első átdobóval. Ám nem kötelező átállni az 1x hajtásra, a bringa ugyanis fejleszthető.
De mi legyen a korszerűsítés alapja? A váltórendszerek között lévő kompatibilitás. Ez azt jelenti, hogy a váltónak és a váltókarnak gyártó, fokozatszám, valamint széria és felhasználás szerint meg kell egyeznie.
Az áttétel választásának szabályai
Az áttételi arány nem más, mint a fogszámarány, köznyelven „sebességfokozat”, ami az első lánckerék fogszáma osztva a hátsó lánckerék fogszámával. Ezzel biztosítható a legegyszerűbben a gyors haladás.
A széllel szemben és az emelkedőn is csak akkor tudunk könnyebben haladni, ha van egy kis áttétel, ami ezt segíti. Az is meghatározza a folyamatot, hogy az adott erővel teljesített pedálfordulat hatására mennyire megy előre a bicaj. Ilyen befolyásoló tényező a kerékátmérő és a hajtókarhossz is. Ha az első fogszám 44, a hátsó fogszám 11, a kerék kerülete 2100 mm, ebből kiszámolható az úthossz/pedálfordulat, ami 8,4 m.
A hajtáserő kiszámolása sem bonyolult: a tudnunk kell a hajtókar hosszát, amely a taposó erő hajtókarra merőleges komponensével szorozva megadja a forgatónyomatékot. Ahhoz, hogy ez az erő gyorsításkor megfelelő mértékű legyen, változtatni kell az áttételen, vagyis váltani kell.
Hány lánckerék kell?
Napjainkban a három első lánctányéros váltórendszer nyújtja a legszélesebb áttételskálát. Két első lánctányér esetében ez az arány már szűkül. Az MTB világában már elterjedt az egy lánctányéros (1x) hajtás, ami esetében elöl 30 vagy 32 fogszám található, hátul, a 11-fokozatos rendszereknél 10-42, 11-42, 12 fokozatnál azonban 10-50 és 11-51 a megszokott elosztás.
A lánckerék számának csökkentése nem biztosít azonos áttételspektrumot. Ezután még azt is érdemes kitalálni, hogy hány lánctányér kell, és melyik rendszer mivel alkot jó párosítást.
Mindent alaposan át kell gondolni, és oda kell figyelni a fentebb felsorolt szempontokra.
Kép forrása: Pixabay.com
Hirdetés (X)